Юлия Анатольевна Раскина
Научно-методическая работа на тему «Упражнения и задания к роману  Скотта Фицджеральда «Великий Гэтсби» (текст оригинальный)


Данная работа продолжает серию ЧТЕНИЕ С УВЛЕЧЕНИЕМ и представляет собой сборник упражнений по развитию основных навыков, связанных с чтением неадаптированной художественной литературы в старших классах:

Как мы уже говорили в предыдущих работах и комментариях к книгам по домашнему чтению, изучение иностранного языка невозможно без обильного чтения, в данном случае был выбран роман американского писателя Фрэнсиса Скотта Фицджеральда. Также как и прежде постараемся ответить на вопрос:

Почему «Великий Гэтсби»?

Чтение прежде всего должно быть интересным, увлекательным, тогда и языковая работа будет продуктивной. Именно такой материал и представляет собой роман «Великий Гэтсби», удачно сочетающий в себе богатый лексический  материал и панораму Америки 20-х годов прошлого столетия, века, который сам писатель назвал «Jazz Age».

Роман раскрывает перед читателем панораму, так называемой, «американской мечты», рисуя яркую картину Америки периода после Первой Мировой Войны.

Уже в 1920-х годах Фицджеральд задумал трагический роман. В письме к президенту Университета в Принстоне он писал, что его роман будет представлять собой «фундаментальный рассказ об Америке, стране-сказке, существующей среди прочих других стран». Его называли великим романтиком современной Америки, его произведения безусловно отражают дух времени, и в тоже время они существуют вне времени, а потому — бессмертны.

Ф. Скотт Фицджеральд — прежде всего писатель, а не историк, но ему удалось с удивительной точностью  воссоздать в своем романе атмосферу Америки тех лет. По словам Гертруды Стайн «потерянное поколение нашло в лице Фицджеральда своего глашатая»

Читая вместе с учениками роман «Великий Гэтсби» мы ставим соей задачей помочь им оценить художественные, стилистические,  языковые и другие достоинства данного произведения, раскрыть для них богатство классической американской литературы.

Большая часть упражнений имеет целью расширить словарный запас и закрепить знание грамматики. Лексические задания рассчитаны на  самостоятельную работу с англо-английскими словарями, что объясняет отсутствие в упражнениях комментариев к словам и выражениям. Далее учащиеся находят примеры из текста, которые в дальнейшем анализируются и при необходимости объясняются на уроке, а в качестве последнего, закрепляющего этапа, составляют свои примеры, ситуации или рассказы с новой лексикой. Для облегчения поиска можно предлагать слова и выражения со ссылками на номера страниц, давая учащимся возможность сосредоточить основное внимание на понимании сути прочитанного. В данной работе ссылки на страницы даются по изданию Москва, Издательство «Менеджер», ЛР № 066270.

Для проверки усвоения лексики даются также предложения из рассказа с пропущенными словами и выражениями, которые надо либо правильно выбрать из списка, либо вставить самостоятельно. В качестве варианта такого задания можно давать примеры из других произведений или из англо-английского словаря, чтобы проверить правильное употребление лексики в новом контексте.

Язык Фицджеральда богат, многообразен, идиоматичен и представляет собой интереснейший материал для лексического анализа, подбора синонимов и антонимов, сравнения часто повторяющихся «ключевых» слов в разных контекстах и, в целом, для образного описания героев и ситуаций. По-настоящему почувствовать всю глубину метафор автора и его умение создать определенную атмосферу, в которой живут герои романа, можно лишь через перевод отдельных отрывков, который, на данном этапе изучения языка, помогает понять оттенки значений как новых, так и уже знакомых слов и выражений, а также проанализировать особенности американского варианта английского языка. Перевод может в отдельных случаях быть и средством контроля за адекватным пониманием содержания прочитанного, особенно на начальных этапах работы с текстом.

Учащимся надо помочь преодолеть трудности в понимании сути происходящих в романе событий и особенностей основных героев и, в тоже время, приучить их читать внимательно, обращая внимание на подбор слов и выражений и построение фраз.

Очень полезными в этой связи представляются задания на художественный перевод небольших отрывков текста, что дает возможность учащимся почувствовать глубину и многообразие как английского, так и родного языка. Сравнение с опубликованными переводами всегда интересно как с точки зрения проверки собственных возможностей, так и для дальнейшего роста и совершенствования языковых навыков.

Отдельные главы или эпизоды могут быть использованы для анализа таких грамматических явлений, как Past Perfect, Passive, Inversion, и др., а также всегда дают возможность проанализировать и закрепить употребление артикля. С этой целью подбираются отрывки из прочитанного текста, в которых пропущены артикли.

Учащиеся с интересом работают с текстом, подирая примеры на отдельные грамматические явления, затем переводят их и далее могут работать в парах, делая упражнения на обратный перевод.

По-прежнему, чрезвычайно продуктивной формой работы над грамматикой является составление разных типов вопросов к главам и отрывкам произведения, проверка их правильности и дальнейшая устная  работа в парах.

Одним из самых распространенных видов работы с текстом романа является дискуссия, основу которой составляют ответы на вопросы, имеющие целью сосредоточить внимание учащихся на событиях и развитии образов -  так называемые, pre-reading questions, или ключевые вопросы, а также вопросы на понимание прочитанного -  comprehension check questions.

Чрезвычайно интересными в этом ключе представляются также некоторые особо значимые фразы и высказывания, имеющие ключевое значения для понимания характера героев, сути происходящих событий, а также точки зрения автора и его позиции по отношению к отдельным проблемам и событиям. Некоторые из этих высказываний вынесены в задание  на перевод и комментарий.

Задания к отдельным главам романа построены по одной схеме, чтобы приучить учащихся к определенному стилю работы с оригинальным художественным текстом; в отдельных случаях они варьируются во избежание монотонности.

Заключительным этапом работы над каждой главой могут быть письменные задания: изложение содержания с комментариями, ответ на ключевой вопрос по содержанию или оценке описываемых событий, краткое содержание, summary, сочинение после прочтения романа. Приводим возможные темы сочинений:

— Which scene in the book you have read is your favourite scene? Describe it briefly and explain why you like it more than other parts of the book?

— Describe one or two scenes in the book which surprised you. Explain briefly what happened, why you were surprised, and why you think the author included these scenes in the book.

— What do you think is the most important event that takes place in the novel? Write an account of it explaining why it is important.

— Who in your opinion is the most interesting character in the book? Why this person is interesting and how he/she contributes to the novel as a whole?

— Why is the book called “The Great Gatsby”? Give an account of Gatsby’s life, his views, principles, friends and enemies and your own opinion of him based on the novel. What do you think is the author’s attitude to him and what makes you think so.

Прекрасным дополнением к работе над текстом романа Фицджеральда «Великий Гэтсби» является просмотр одноименного фильма.

Фильм можно показывать как целиком после прочтения романа, так и по эпизодам, непременно предваряя просмотр чтением и литературным и языковым анализом. Такой стиль работы позволяет сохранить интерес к чтению и закрепить языковой материал с опорой на зрительное и слуховое восприятие.

В разработке данных заданий и упражнений был использован материал, представленный в учебном пособии для американских студентов-филологов профессора Техасского Университета в Далласе Мэри Диллард (Mary Dillard). Не ставя своей целью углубленный литературный анализ, мы взяли лишь некоторые ключевые вопросы к главам, а также приемы работы над составлением «портретов» главных героев и краткое содержание эпизодов и глав романа.

После такого краткого вступления, имеющего целью объяснить основной подход к работе над романом классика американской литературы Фрэнсиса Скота Фицджеральда и, обосновав подбор заданий и различных вариантов работы с текстом, перейдем  непосредственно к разработкам заданий и упражнений по отдельным главам романа «Великий Гэтсби».

Уверена, что после работы над текстом романа, и просмотром фильма «Великий Гэтсби» вашим ученикам захочется прочитать и другие произведения великого американского писателя, такие как «Ночь нежна», «Последний магнат», «По ту сторону рая», а также сборники его рассказов. Надеюсь, что предложенные задания и объяснения к ним помогут учителю в работе над романом в классе и дадут материал для самостоятельной работы учеников. Развивайте в своих учениках навыки чтения произведений английских и американских писателей в оригинале и воплощайте на деле девиз «Чтение с увлечением»!

Юлия Анатольевна Раскина
Преподаватель английского языка
Гимназии № 1567
Июнь 2005 года


F. SCOTT FITZGERALD THE GREAT GATSBY
Сборник заданий и упражнений к роману

Chapter 1

Characters:

Study Questions:

  1. Who is the narrator of the story?
  2. From what part of the country does Nick originally come?
  3. Why has Nick moved to New York?
  4. How does Nick come to live next door to Jay Gatsby?
  5. Where had Nick Known Tom Buchanan before?
  6. What is Jordan Baker’s relationship to Daisy Buchanan?
  7. What does Nick learn from Jordan when Tom is called to the phone?
  8.  What is the “secret society”?
  9. What does Nick see Gatsby doing at the end of the chapter?

Vocabulary focus:

Chapter 2

New characters:
Please give a brief description:

Study Questions:

  1. What is the Valley Ashes literally?
  2. Who or what is Dr. T.J. Eckleburg?
  3. What is George Wilson’s occupation?
  4. What items does Myrtle purchase in the city?
  5. What is significant about Myrtle’s questioning whether the dog is a boy or girl?
  6. Who is Catherine?
  7. What effect does the change of dress have on Myrtle?
  8. How does Myrtle talk about the help at the hotel?
  9. What rumour has Catherine heard about Gatsby?
  10. How does Catherine explain to Nick the affair of  Myrtle and Tom?

Suggested essay topics:

1. Contrast the green light at the end of Chapter 1 and the gray images of the Valley of Ashes in Chapter 2. What thematic statement do the contrasting images reveal?

2. How can George Wilson be said to symbolize the American Dream? Consider his Horatio Alger (“rags-to-riches”) motif, as well as his undying desire to better his situation.

Write a summary of the chapter, describing main events and characters and your thoughts, feelings and attitude to them.

Write out 5-10 new words and expressions from the chapter which you have learnt, give quotations  with them and the translation.

Vocabulary Focus:

Chapter 3

New Characters:

Study Questions:

  1. What kinds of cars does Gatsby use to transport guests?
  2. How do the guests behave?
  3. What does Nick wear to the party?
  4. How does Gatsby interact with the guests?
  5. What observations does Owl-Eyes make about Gatsby’s library?
  6. What is Nick’s first opinion of Gatsby?
  7. What happens at the end of the party when guests are leaving?
  8. What does Gatsby’s formal gesture of waving farewell remind us of?
  9. What story does Nick recall about Jordan, and why does it suddenly come up to him?
  10. How does Nick provide a contrast to Jordan?

Vocabulary focus:

Fill in the gaps:

  1. People conducted themselves according to the rules of behaviour associated with an ….
  2. I went over to his lawn and … around rather ill at ease among people I didn’t know.
  3. In his blue gardens men and girls came and went like …among the whisperings and the champagne and the stars.
  4. I made an attempt to find my …, but the two or three people of whom I asked his …stared at me in such an amazed way that I went off in the direction of the cocktail table.
  5. By midnight the ….had increased.
  6. It was …to ask his name when Jordan looked around and smiled.
  7. Evidently he lived in this …, for he told me he had just bought a hydroplane.
  8. “Your face is …,” he said politely. “Weren’t you in the First Division during the War?”
  9. I even had a short …with a girl who lived in Jersey City and and worked in the accounting department.
  10. She was incurably ….But it made no difference to me. … in women is a thing you never blame deeply.

Vocabulary focus:

Chapter 4

New Characters:

Study Questions:

  1. What’s the date at this point in the novel?
  2. What impression is created about Gatsby’s guests through Nick’s memories?
  3. What is special about the description of Gatsby’s car?
  4. How does Nick’s opinion of Gatsby change?
  5. In what country did Gatsby receive a medal “For Valour Extraordinary”?
  6. Who does Nick meet at lunch with Gatsby?
  7. What does Gatsby want Jordan to arrange?
  8. What does Nick learn about Gatsby’s past?
  9. What does Nick learn about Daisy and her relation to Gatsby?
  10. What is known about Daisy’s marriage to Tom?
  11. For how long has Gatsby been pursuing Daisy?
  12. What phrase keeps coming back to Nick?

Vocabulary focus:

Chapter 5

New Characters:

Study Questions:

  1. Why does Nick say Gatsby’s house looks like the World’s Fair?
  2. How does Gatsby’s gardener help prepare for Daisy’s visit?
  3. Why does Nick turn down Gatsby’s offer to help him make some money?
  4. How does Gatsby dress and prepare for a rendezvous with Daisy?
  5. Who is the Finn referred to in Chapter 5?
  6. How long has it been since Gatsby and Daisy had seen each other?
  7. What part does nature play in the rendezvous?
  8. How does Daisy like Gatsby’s house?
  9. Why does Daisy suddenly start sobbing?
  10. Who provides the musical background for the love scene?

Vocabulary focus:

Chapter 6

Study Questions:

  1. What family does Gatsby come from?
  2. What was his real name?
  3. What was Dan Cody’s background?
  4. Who was Ella Kaye?
  5. How was Gatsby employed by Cody and what jobs did he perform?
  6. What legacy did Gatsby get from Cody?
  7. Why did he not receive it?
  8. What is the significance of threesome dropping in and not waiting for Gatsby?
  9. How did Tom and Daisy feel at Gatsby’s party?
  10. How did Tom charge Gatsby with making his money?
  11. Why did Gatsby want him and Daisy go back to Louisville after she was free and be married from her house?
  12. Why does Nick call Gatsby sentimental?

Vocabulary focus:

Chapter 7

Study Questions:

  1. 1. Why does Gatsby dismiss all his servants?
  2. 2. Whom does he use instead?
  3. 3. Why do characters decide to go to New York?
  4. 4. What does Pammy wear when she comes into the room?
  5. 5. What does Gatsby say about Daisy’s voice?
  6. 6. What car does Tom drive to New York? Is it of any importance?
  7. 7. Who rides with Gatsby?
  8. 8. What comment does Tom make about drug stores?
  9. 9. Of what does Tom accuse Gatsby?
  10. 10. How old is Nick at the party?
  11. 11. What happened to Myrtle Wilson?
  12. 12. Why did Gatsby stay “on guard” at Daisy’s house?

Translate and comment on the following:

Vocabulary focus:

Chapter 8

Study Questions:

  1. How late does Gatsby stand outside Daisy’s house, waiting to see if she needed him?
  2. Why does Nick advise Gatsby to go away awhile?
  3. Where and how had Gatsby met Daisy, according to the story he tells Nick?
  4. Why didn’t Gatsby return to Daisy immediately after the war?
  5. When Gatsby returned to Lousiville, where was Daisy?
  6. Why is the chauffer about to drain the pool?
  7. Why dies Gatsby ask him to wait?
  8. After learning who owns the yellow death car, what does Wilson do?
  9. Why didn’t Nick want to see Jordan that day?
  10. What made “the holocaust complete” after Gatsby’s body was found in the swimming pool?

Analyze the extract on pages 170-172 and write a reproduction.

Vocabulary focus:

Comment on the following statement (p. 174): “They are a rotten crowd. You’re worth the whole damn bunch put together.”

Chapter 7&8

Fill in the gaps with words and expressions from chapters 7 and 8:

1. He…………………………across the hall and followed her into the kitchen.

2. I’ll ……………………… the vase I broke with a new one.

3. Close…………………… of the document showed it to be a forgery.

4. He made a fortune …………………… old ladies out of their life savings.

5. The news caused a terrible family…………………………….

6. Jessica was …………………………………by the end of the film.

7. The children…………………………to come with us.

8. I …………………………Helen to stay but she wouldn’t listen.

9. We…………………………the doormen to let us in.

10. Bryant was …………………….from his post.

11. Don’t try to ……………………………… anything from me.

12. Carol will take it as an ……………………… if you don’t come to the party.

13. The path was ……………………….by long grass.

14. The authorities are planning to launch a full-scale…………….into the crash which carried 200 lives.

15. An ……………………will be held into the death of an actor, Tom Barnard.

16. Well, if he can’t manage he’ll have to be ……………………………………

Chapter 9

Study Questions:

  1. How was Gatsby’s death explained by the press in local newspapers?
  2. How does Catherine respond to questions about her sister?
  3. How does Wolfsheim’s letter attempt to explain his not attending the funeral?
  4. Who is Henry C. Gatz and how does he learn about Gatsby’s death?
  5. Why does Klipspinger call?
  6. How does Wolfsheim remember Gatsby?
  7. Who eventually comes to the funeral?
  8. Does Daisy send a note or come to the funeral? Why/Why not?
  9. How does Tom explain his behaviour to Nick?
  10. Why does Nick break up with Jordan?
  11. What could Nick mean when he concludes, “This has been a story of the West, after all.”?

Translate and comment on the following:

Vocabulary focus:

Fill in the gaps with the suitable words and expressions in the correct form:

  1. “…I thought you were an honest, ………………….person. I thought it was your secret pride.
  2. So we beat on, boats against the ……………, borne back ceaselessly into the past.
  3. Ever since he made a success he was very ………………….with me.
  4. He was so ……………………he had to keep on wearing his uniform because he could not buy some regular clothes.
  5. “You were his closest friend, so I know you’ll want to come to his ……………this afternoon.
  6. Most of those reports were a ………………. — grotesque, circumstantial, eager and untrue.
  7. It was Gatsby’s father, a ………………old man, very helpless and dismayed….He was ……………………., so I took him into the music room and made him sit down while I sent for something to eat.
  8. That seemed to promise another friend at Gatsby’s ……………
  9. He was ………………to close the book, reading each item aloud and looking eagerly at me.
  10. In a moment Meyer Wolfshiem stood ………………….in the doorway, holding out both hands.
  11. I was sure there would be a ………………from Daisy before noon — but neither a ………….nor Mr. Wolfshiem arrived.
  12. “Jimmy was …………………….get ahead. He always has some resolves like this or something.
  13. …and presently a lovely Jewess appeared at an interior door and ……………….me with black ………………eyes.
  14. “Don’t worry. Just …………………me and I’ll get somebody for you.
  15. “I cannot come down now as I am tied up in some very important business and cannot ……………… in this thing now.

Используются технологии uCoz